Metrik Untuk Mengukur Kempen PR yang Berjaya

Setelah menjalankan kempen PR, apa yang seterusnya? Tugas seterusnya adalah mengukur matlamat dan petunjuk prestasi utama (KPI). Tetapi setiap kempen dan pelanggan akan mempunyai jangkaan yang berbeza terhadap metrik utama. Dengan ledakan PR digital baru-baru ini, kedua-dua pelanggan dan agensi PR dapat mengakses data berangka. Apakah metrik biasa yang biasa diketahui oleh pelanggan Jangkauan dan Penglibatan?


Walau bagaimanapun, kajian menunjukkan bahawa kita tidak dapat mengukur kandungan dengan kesan sahaja. Profesional PR perlu menggabungkan kemahiran bercerita dan analitis dalam pemasaran kandungan untuk membuat kempen kesedaran jenama yang holistik. Tidak seperti pemasaran konvensional, metrik yang anda ukur dalam kempen PR sedikit berbeza dan ia harus sesuai dengan pekerjaan yang kami lakukan. Paling penting apa yang penting bagi pelanggan.

  1. Matlamat Kempen

Kenal pasti Matlamat Kempen Penting untuk memahami tujuan pelanggan sebelum menetapkan strategi PR yang kreatif.


Sebagai contoh, adakah pelanggan mahukan kesedaran atau penukaran jenama? Atau adakah mereka menjangkau khalayak baru dan dapat ditindaklanjuti?


Daripada hanya menekan ke bawah untuk mencapai jumlah tertinggi, ada strategi komunikasi lain yang perlu anda atasi. Perhatikan metrik seperti penyimpanan mesej.




2. Tayangan untuk Penonton Baru akan berbeza-beza dengan Penonton Seluruh Negara

Sekiranya anda mempunyai produk kesihatan baru untuk diperkenalkan sekumpulan warga emas, maka bergantung pada kesan tidaklah tepat.

Kempen anda perlu diukur secara keseluruhan, misalnya, kerja asas, penyediaan, dan pelaksanaan kerja. Jumlah tayangan untuk khalayak baru akan kelihatan kurang menarik berbanding dengan khalayak global atau nasional. Nilai sebenar PR dapat diukur dengan jangkauan khalayak yang baik.

Sekiranya pertandingan cosplay sedang dijalankan, jenis metrik lain harus diukur, seperti jumlah pertanyaan, penyertaan. Adalah baik untuk bertanya kepada para peserta mengenai bagaimana mereka mendengar mengenai peraduan ini.

Memahami apa yang paling penting akan memberi anda jalan yang lebih jelas untuk melaksanakan strategi dan menetapkan KPI yang menilai kejayaannya.

3. Pengurusan Krisis Awam Juga Dikira Dalam Sukatan


As a PR practitioner, you might have endured situations in mitigating crises. If you have handled the crisis well by communicating effectively to the press to protect your client’s organization, that should be counted in the KPI’s.


3. Pengurusan Krisis Awam Juga Dikira Dalam Sukatan

Sebagai pengamal PR, anda mungkin mengalami situasi dalam mengurangkan krisis. Sekiranya anda telah menangani krisis dengan baik dengan berkomunikasi secara efektif kepada media untuk melindungi organisasi pelanggan anda, itu harus dihitung dalam KPI.




Untuk mempelajari mengenai teknik PR, Sign Up for Our FREE Masterclass https://www.soulcreationz.com/event-details/pr-masterclass-2

1 view

+60123523880

C-10-1., Block C , Level 12, Menara Uncang Emas, Jalan Loke Yew, 55200

  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Pinterest
  • Instagram

©2019 by Soul Creationz.